Hoe verbind ik een Smart met wifi

Hoe verbind ik een Smart met wifi?

Smart Highflow Duo

De Smart waterontharder gebruikt een internetverbinding om u op de hoogte te houden van wat deze allemaal doet.  Hiervoor wordt uw wifi-verbinding gebruikt. 

Op deze pagina leest u hoe u dit instelt, en wat er nodig is om dit vlekkeloos te laten werken.

Vooraf nodig

De volgende zaken zijn nodig om een Smart te kunnen verbinden:

  • Werkende internetverbinding
  • Draadloos wifi-netwerk op 2.4 Ghz

Heeft u een nieuwbouw-woning, en nog geen internetverbinding? De ontharder kan gewoon geïnstalleerd worden, de Smart-functionaliteit kan dan worden gekoppeld zodra uw internetverbinding er is.

Herstart de ontharder

Staat de waterontharder ingeschakeld? Haal de stroom er gedurende enkele seconden af, en schakel deze opnieuw in. Hierdoor wordt de computer herstart, en wordt het wifi-netwerk gekozen. Is er nog geen wifi-netwerk ingesteld? Dan zal de ontharder zelf een wifi-netwerk maken, met de naam ‘Smart-1234’ (waarbij 1234 het serienummer van de ontharder is).

 

Verbinding maken met ontharder

Vanaf uw telefoon of computer kunt u vervolgens verbinding maken met dit Smart-wifi-netwerk. Verschillende toestellen werken op verschillende manieren.

Op android verschijnt na het verbinden met de Smart de volgende melding:

Deze melding kunt u aanklikken. U wordt dan doorgestuurd naar het configuratie-scherm. Lees hieronder verder bij ‘Wifi-verbinding maken’.

Verschijnt deze melding niet?

Hiervoor geldt dezelfde procedure als op pc: maak verbinding met de waterontharder, en ga vervolgens naar http://192.168.4.1 Dit is het interne adres van de waterontharder. 

Wifi-verbinding maken

Nadat u bovenstaande stappen heeft uitgevoerd, verschijnt dit venster. Hier klikt u op ‘ Configure WiFi’ .

Vervolgens kiest u het netwerk waarmee u wilt verbinden, geeft u het wachtwoord van dat netwerk in, en klikt u op ‘save’.

Let op: nadat u op ‘save’ heeft geklikt, verschijnen er twee vensters. Eerst eentje met de melding dat er een verbinding wordt gemaakt. Vervolgens een venster met de technische informatie van die verbinding. Sluit het venster niet! Zodra de verbinding tot stand is gekomen, zullen alle vensters zelf gesloten worden.

Hoe weet ik of alles werkt?

Als de ontharder verbinding kan maken, zal de verbinding tussen uw telefoon/computer en de Smart waterontharder uitgeschakeld worden. Vervolgens gaat de Smart verder op uw wifi-netwerk.

Door de QR-code op de zijkant van de ontharder te scannen, komt u in de myUnique-app. Hier kunt u de status van de ontharder zien. 

Als alles goed is verbonden, is de ontharder ‘In dienst’. 

Geen verbinding

Blijft de status van uw ontharder op ‘Onbekend’ staan? Dan kunt u de volgende zaken controleren.

Heeft u de juiste wifi-instellingen gebruikt?
Een van de meest voorkomende problemen van een onjuiste verbinding is een verkeerd wifi-wachtwoord.

Probeert u met een 2.4Ghz netwerk te verbinden?
Tegenwoordig bestaat wifi uit verschillende soorten. De standaard 2,4Ghz heeft een andere versie erbij gekregen: 5Ghz. Smart-apparaten hebben soms moeite met het nieuwere 5Ghz-netwerk, en moeten verbonden worden via 2.4Ghz.
Dit is in uw modem in te stellen. Dit dient u zelf in te stellen, of door uw provider te laten doen. 

myUnique op mobiele telefoon

Met de Chrome webbrowser kunt u vervolgens naar https://myunique.uniquewaterontharders.nl/login gaan.

Als u naar deze link bent gegaan ziet u rechtsboven in uw browser drie puntjes, het menu. Klik deze aan.

Klik vervolgens onderaan op ‘App installeren’ . myUnique wordt vervolgens op uw telefoon gezet. 

Wij hebben bewust gekozen om deze app niet in de PlayStore aan te bieden. Apps op uw telefoon vereisen toegang tot uw apparaat, en Smart heeft dat op geen manier nodig. Dit valt onder onze aanpak voor online veiligheid, en zorgt er op die manier voor dat uw apparatuur niet op een onbekende manier verbonden wordt met partijen waar u niet van weet.